روزمرگی ، زنگ خطر!

سلام!

یکی از چیزهایی که به تازگی من شاهدش هستم ، دچار شدن و گیرافتادن افراد توی تله ی روزمرگی هستش . اما اصولا روزمرگی چیه؟

روزمرگی یعنی تکرار ، یعنی بی مزه شدن زندگی ، یعنی یک چرخه از ناامیدی و ناراحتی که واقعا برای هر انسانی مضر هستش. سوال اینجاست که این روزمرگی که این همه داریم از معایبش میگیم ، اصلا چطور بوجود میاد و چه آدم هایی رو گرفتار خودش میکنه؟ یا بهتر بگم ، چه آدم هایی گرفتارش میشن؟!

ببینید همه ما میدونیم که هدف هستش که به زندگی رنگ میده. یعنی اگر هدفی نباشه ، هیچ اشتیاقی ، هیچ انگیزه ای و هیچ چیزی نیست!چرا؟ خیلی ساده هستش ، وقتی هدف نیست ، اصولا هیچی نیست. مثال خیلی ساده و روزمره شو میزنم :

شما میخوای بری سوپرمارکت برای خرید کنسرو. خب شما اینجا هدف داری! هدفت چیه؟ خرید کنسرو. اما تصور کن که همینطوری پاشی و بری سوپرمارکت ، بدون اینکه نه بدونی چی میخوای ، و نه هیچ ایده ای داشته باشی که برای چی اینجایی. همینطور سردرگم می ایستی و نگاه اقلام مختف میکنی و احتمالا اونجا همه با تعجب نگاهت میکنن و باخودشون هم میگن “این یارو انگار اولین بارش هست اومده سوپرمارکت!!”. توی زندگی هم همینطوره.شما وقتی هدفی نداشته باشی ،‌ سردرگم هستی و همینطور ثانیه ها ، دقیقه ها ، ساعت ها و روزهات رو یکی یکی بدون هیچ کار مفیدی برای خود ، تیک میزنی تا بگذرن!

میتونم به جرات بگم مهمترین عامل گیرافتادن توی تله روزمرگی ، همین بی هدفی هستش.

یکی دیگه از عواملی که باعث میشه توی این تله(تله روزمرگی)‌ گیر کنی ، سرخوردگی هستش. یعنی چی؟ سرخوردگی رو میشه مواقعی تعریف کرد که شما برای کاری تلاش کردید ، به نتیجه نرسیدید ، و مدام با افکار منفی و با گفت و گوهای ذهنی منفی با خودتون ، خودتون رو سرخورده میکنید ، خودتون رو ناامید میکنید و یک کلام بگم ، خودتون باعث نابودی و پسرفت خودتون میشید!

اما هنوز به این نرسیدیم که روزمرگی چطوریه! چون احتمالا خیلی هامون درگیرش هستیم ولی شاید ازش بی اطلاع باشیم.

اگه هرروز صبح که بیدار میشی ، کلا بی انگیزه ای ،‌کلا ناامیدی ، کلا با خودت داری منفی حرف میزنی و میری و یک کاری که احساس میکنی کمکت میکنه (که احتمالا فقط اینطور احساس میکنی و واقعیتش اینه که به ضررت هم هست)‌ رو انجام میدی. مثلا بلند میشی و همینطور میچرخی توی سوشال مدیاها. و یه جوری خودت رو گول میزنی و حواس خودت رو پرت میکنی از روی مشکلی که داری چون حس میکنی به مرور زمان خود به خود اوضاع اوکی میشه! اگه چنین چیزایی داری ، احتمالا دچار روزمرگی شدی. هممون دیدیم آدم هایی رو که (شاید خودمون جزءٔشون باشیم) کلا همیشه بیخیال و ناامید و یک جورن!‌ نه اشتیاقی توشون دیده میشه ، نه هیچی . فقط و فقط پوچی و تکرار و تکرار و تکرار.

اما نگران نباش! خوشبختانه روزمرگی هم راه حل خودشو داره!

من قبل از اینکه راه حل های پیشنهادی خودم رو بگم ، لازم میدونم یک نکته خیلی مهم رو همینجا بنویسم.

ببینید ما یک مفهوم دیگه ای داریم به نام روتین ، که ممکنه خیلی ها این رو با روزمرگی یکی بگیرن در صورتی که اصلا اینطور نیست. روتین چیه؟ روتین یکی از چیزهاییه که بدون استثناء ، تمامی افرادی که توی مسیر موفقیت هستن ، اون رو توی زندگیشون دارن و رعایتش میکنن.

قراره درباره روتین یک بلاگ جدا بنویسم ، اما اینجا در این حد بگم که ، روتین یک سری کار هست که از قبل برنامه ریزی میکنید و تبدیل به عادتشون میکنید برای خودتون تا هرروز ، سرموقع ، انجامشون بدید. یک مثال کوچیک از روتین میزنم و میرم سراغ ادامه بحث خودمون و موضوع اصلی این بلاگ(روزمرگی) .

برای مثال روتین یک شخص به این شکل هست که:

۱- بیدار شدن بین ساعت ۵ – ۶ صبح

۲- ورزش صبحگاهی

۳- نوشیدن قهوه

۴- دوش گرفتن

۵- کتاب خواندن

۶- شروع کار!

و اون شخص هرروز ، این چرخه رو تکرار میکنه . این کار مزایای خیلی زیادی داره که همونطور که گفتم ، قراره که یک بلاگ کامل دربارش بنویسم. پس نتیجتا ، روتین رو با روزمرگی یکی نگیرید!

اما میرسیم به اینکه ، چطور میتونم از روزمرگی خلاص بشم؟! این مواردی که میگم ، صرفا حاصل تجربه شخصی خودم هست و طبیعتا نظر شخصی خود شخص من هم هست!

مرحله ۱ :‌ هدف خودتون مشخص کنید. هدف کاری ، هدف مالی ، هدف ارتباطی ، یا شاید هم مجموعه ای از این اهداف! اگر نمیدونید چی میخواید ،‌ باید انقدر جست و جو کنید و کارهای مختلف رو تجربه کنید تا پیداش کنید!

مرحله ۲ : افکار منفی رو از خودتون دور کنید . این کار ۱- ۲ روز نیست . کاری زمان بر هست و نیاز به استمرار داره(مثل هرکار دیگه ای!).کم کم شروع کنید مثبت فکر کردن و خودتون اثر فوق العادش رو خواهی دید…

مرحله ۳ : روی اوقات فراغتتون سرمایه گزاری کنید . منظورم این نیست که ۲۴ ساعت رو تفریح کنید ، نه! حساب شده عمل کنید. برنامه ریزی کنید برای اهدافتون اما در عین حال تفریح و اوقات فراغت رو فراموش نکنید. اوقات فراغت هرچیزی میتونن باشن. گوش دادن پادکست ، دیدن چند ویدیو توی یوتیوب ، چک کردن سوشال مدیاها ،‌ ورزش کردن ، پیاده روی و کلی مثال دیگه…

مرحله ۴ :‌ رویا پردازی کنید و اهداف و خواسته هاتون رو هرروز مرور کنید . منظور من از رویاپردازی این نیست که توی رویاها زندگی کنید و عمل کردن رو بزارید کنار . مسلما عمل کردن خیلی مهم تر هست از صرفا رویا داشتن! اما سعی کنید به رویاهاتون فکر کنید و برای رسیدن بهشون برنامه ریزی کنید. اینطور هم انگیزه بیشتری میگیرید و هم کم کم از تله روزمرگی میاید بیرون!

نکته خیلی مهمی که وجود داره اینه که این چند مرحله که گفتم ، لزوما پشت سرهم نیستن و ممکنه لازم باشه همه با هم انجام بشن! همچنین این مراحل شاید کافی نباشن ، سعی کنید اگر دچار روزمرگی هستید ، خودتون هم بیشتر دربارش مطالعه کنید و راهکارهایی بدید یا پیدا کنید ، بسته به شخصیت و طرزفکر خودتون.

خب ، نمیدونم چقدر خوب تونستم توضیح بدم این مفهوم رو ، و راه حل ها چقدر میتونن مفید باشن ، اما امیدوارم اگر توی این تله افتادید ، خودتون رو هرچه سریعتر بکشید بیرون. فقط کافیه که ،‌خودتون بخواید.

“مهدی آرمان”

18.03.1399

پاسخی بگذارید